obesitas kinderen

Gezonde leefregels

Gezonde leefregels
1. Gezonde voeding volgens richtlijnen van uw gewichtsconsulent.
2. Minimaal zestig minuten actief spelen per dag (liefst buiten).
3. Maximaal zestig minuten tv/pc-tijd per dag.
4. Minimaal twee keer per week sporten (inclusief zwemles).
5. Maak het leuk, en doe mee met de goede voornemens voor uw kind! Bewegen is plezier. Samen in de
tuin werken of het huishouden doen (met vrolijke muziek op) is leuk! En gezond eten is lekker!

Meer bewegen
1. Elke dag minimaal een uur intensief (buiten)spelen
2. Uw kind betrekken in de dagelijkse activiteiten in huis (stofzuigen, tafeldekken, de was doen, koken enzovoorts) is een makkelijke manier om uw kind meer te laten bewegen en zo gewicht te laten verliezen.
3. Vier leuke gebeurtenissen met actieve uitjes.
4. Bekijk het speelgoed van uw kind nog eens goed. Zit er voldoende speelgoed bij dat actief
spelen uitlokt? Denk aan: sportuitrusting, ballen, tennisraket, goede fiets en gooi- en vangspelletjes.

Minder passieve activiteiten
1. Maximaal één uur pc-/tv-/spelcomputertijd per dag. Een goede regel kan zijn dat uw kind net zolang
buitenspeelt als hij tv kijkt. Laat uw kind niet alles achter elkaar kijken, maar kijk een speciaal
programma en zet de tv daarna UIT.
2. Televisiekijken is een uiterst passieve manier van tijdverdrijf. Bovendien lokt het erg uit tot het eten van
ongezonde tussendoortjes. Bij lezen of aan tafel spelen worden duidelijk meer calorieën verbrand dan
met tv-kijken.
3. Geen tv op de kinderkamer. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die een tv op hun eigen kamer
hebben over het algemeen dikker zijn dan kinderen die geen eigen tv hebben.

Voeding
1. Bespreek de richtlijnen voor een gezonde voeding (dus géén dieet) met uw gewichtsconsulent.
2. Minimaliseer gezoete dranken tot een glas per dag.
3. Geef uw kind maximaal drie tussendoortjes per dag.
4. Sla geen maaltijden over; eet met uw kind drie maaltijden per dag. Laat hem of haar vooral het ontbijt
nooit overslaan.
5. Bedenk bij het eten van calorierijke tussendoortjes hoeveel uw kind er wel niet voor moet bewegen
om de calorieën daarvan te verbranden. Zorg ervoor dat hij/zij er nooit meer tot zich neemt dan hij/zij
die dag kan verbranden! Hieronder enkele voorbeelden.
– Eén bakje patat -> het kost bijna drie uur fietsen om de calorieën hiervan te verbranden.
– Eén kroket -> het kost bijna een uur fietsen om de calorieën hiervan te verbranden.
– Eén klein zakje chips -> het kost een uur buitenspelen om de calorieën hiervan te verbranden.
6. Bewaak de energiebalans van uw kind. Alle calorieën die niet worden verbrand, worden opgeslagen
als vet. Op www.gezondebasis.nl vindt u een energieverbrandingsmeter.
7. Dring geen eten op aan uw kind. Uw kind verliest anders de eigenschap om zelf aan te voelen
wanneer het die dag genoeg heeft gehad. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen hun hongergevoel
aanpassen aan de hoeveelheid calorieën die ze eerder die dag hebben binnengekregen.
8. Probeer de discussies met uw kind te voorkomen door calorierijk voedsel en drinken niet meer in huis
te halen, of buiten het zicht van uw kind te bewaren.
9. Bepaal vaste tijden voor maaltijden en tussendoortjes.
10. U kunt niet bepalen of een kind eet, wel wat het eet! Elke dag dat een kind honderd calorieën
binnenkrijgt die hij/zij niet verbruikt komt het daar één kilo per jaar extra van aan. Een mini-Mars is al
‘goed’ voor 120 calorieën.
11. Gebruik eten niet als troost of beloning. Gebruik daarvoor leuke spelletjes of activiteiten om samen te
doen.
12. Betrek uw kind bij het bereiden van het lekkere gezonde eten.
13. Verwacht nog geen eigen verantwoordelijkheid van uw kind bij het opvolgen van de adviezen. U als
ouder bent verantwoordelijk voor wat en hoeveel uw kind eet en drinkt en hoeveel het beweegt. Als
het moeilijk vindt om uw kind te motiveren bespreek dit dan met ons.

Algemeen
1. Houd vast aan een vaste bedtijd. Tot de leeftijd van zes jaar hebben kinderen tien tot twaalf uur slaap
nodig. Te weinig slaap geeft een grotere kans op overgewicht, maakt hongerig en is slecht voor de
schoolprestaties.
2. Geef uw kind keuzes, maar alleen gezonde. Bijvoorbeeld: ‘Wil je buiten spelen of dansen op K3?’ Of:
‘Wil je een appel of een stukje ontbijtkoek?’
3. Laat de adviezen niet alleen gelden voor uw kind met overgewicht, maar voor het hele gezin. Betrek
ook opa’s en oma’s, buitenschoolse opvang en andere mensen die voor uw kind zorgen bij de
voeding/beweging en tv- en computeradviezen. Goed voorbeeld doet goed volgen!
4. Blijf consequent. Een gokmachine is verslavend, omdat je niet kan voorspellen wanneer je wint. Zo is
het ook verslavend voor een kind om te blijven proberen de regels te omzeilen als u als ouder niet
consequent bent.
5. Als uw kind wordt gepest, bespreek dit dan op school en met ons, zodat we samen een plan van
aanpak kunnen bedenken.
6. Zie het niet als een straf om gezond te eten en voldoende te bewegen en draag dit vooral niet uit
naar uw kind. Het is juist een goede zaak om gezond te leven! Samen genieten van een verse
fruitsalade en knutselen aan tafel is leuker dan in je eentje hangen voor de tv met een lolly. Af en toe
lekker zondigen tegen deze algemene regels is belangrijk bij het succesvol in stand houden van de
regels, maar houd het zondigen beperkt! Ga eens op de fiets naar de speeltuin die wat verder weg
ligt; dat is een mooi uitje voor uw kind. Of pak de lunch in een tasje en ga picknicken in het bos.